.: Bu gün 11.12.2018 11:02:45   .:
Giriş Sayfası Yap Favorilere Ekle Tavsiye Gonder  

 
 
 

 EĞİTİM - KÜLTÜR -FELSEFE HAKKINDA MAKALE ve YAZILAR

 

FELSEFE

ANASAYFA

ANTROPOLOJİ

ARKEOLOJİ

COĞRAFYA

DİN BİLİMLERİ

EDEBİYAT

EKONOMİ

FELSEFE
Felsefeye Giriş
 » Değerler Felsefesi
 » Felsefe Nedir?
 » Felsefe ve Değerler 
 » Felsefe-Bilim İlişkisi
 » Felsefenin Analitik ve Sentetik İşlevi
 » Felsefenin Belli Başlı Disiplinleri
 » Felsefe Tarihi
 » Felsefenin Yararı Nedir?
 » Felsefi Bilgi Nedir?
 » Felsefi Düşüncenin Özellikleri
 » Filozoflar
 » Gündelik Bilgi ve Sağduyu Bilgisi
Felsefi Akımlar
 » Akademia Nedir?
 » Analitik Felsefe Nedir?
 » Bilgi Felsefesi Nedir?
 » Deneycilik Nedir?
 » Devlet Felsefesi Nedir?
 » Din Felsefesi Nedir?
 » Doğa Felsefesi Nedir?
 » Eleştirel Felsefe Nedir?
 » Entüisyonizm Nedir?
 » Fatalizm Nedir?
 » Feminizm Nedir?
 » Fenomenoloji Nedir?
 » Frankfurt Okulu
 » Hermeneutik Nedir? 
 » Hıristiyanlık Felsefesi
 » İdealizm Nedir?
 » İslâm Felsefesi
 » Kuşkuculuk Nedir?
 » Kynikler Okulu
 » Kyrene Okulu
 » Liberalizm Nedir?
 » Marksizm Nedir?
 » Materyalizm Nedir?
 » Nietzschecilik Nedir?
 » Nihilizm Nedir?
 » Olguculuk Nedir?
 » Orta Stoa Okulu
 » Pisagorculuk Nedir?
 » Post Yapısalcılık Nedir?
 » Pragmatizm Nedir?
 » Rasyonalizm Nedir?
 » Realizm Nedir?
 » Septikler
 » Sezgicilik Nedir?
 » Siyaset Felsefesi Nedir?
 » Skolastik Felsefe
 » Sofistler
 » Sosyalizm Nedir?
 » Spor Felsefesi Nedir?
 » Tarih Felsefesi Nedir?
 » Varoluşçuluk Nedir?
 » Yapısalcılık Nedir?

HUKUK

PSİKOLOJİ

SOSYOLOJİ

 
 




KYNİKLER (KELBİLER) OKULU

Sokrat'ın ölümünün hemen ardından öğrencileri bazı okullara ayrıldılar. Bu okullardan birisi olan Kuzey Afrika'daki Kyrene kentinde Aristoppos'un kurduğu Kyrene okuluna kısaca değinmekle yetinmiştik. Bu okulun yanında bir de yine Sokratçı olan Atina'daki Antisthenes'in okulu bulunmaktadır. Bu okula Kyniklef (Kelbiler) Okulu demek alışkanlık olmuştur.

Sokratçıların ilgilendikleri başlıca iki konu vardı: Sokrat'ın öğrencileri öncelikle mutluluğun ne olduğunu ve nerede bulunduğu bilmek istemişlerdi. Hepsinin gözünde hocaları Sokrat bilge ve mutlu bir insan modelidir. Fakat Sokrat'ın kendisinin yaşadığı yaşam biçimiyle ulaştığı bu mutluluğun özelliği nedir?

Sokratçıların birinci ana sorunu budur. Sokrat gerçek mutluluğa erdem yolundan ulaşmıştı. O halde erdem, bir başka deyişle mutluluk gerçek bilgiye dayanır. Bu nedenle mutluluk, gerçekten neyin istenmesi ve neyin istenmemesi ya da gerçekten neden korkulması ve neden korkulmaması gerektiğini bilmektir. İşte Sokratçıları ilgilendiren ikinci konu da bu bilgi sorunudur.

Aristippos ve Antisthenes'in okulları bu iki soruyu hemen hemen aynı yönde cevaplandırırlar: Evreni değil de insanı kendisine konu yapan bilginin gerçek bilgi olduğu görüşü, her iki okul tararından da benimsenmiştir. Her iki okul "kendini bil" varsayımını kendilerine rehber edinmiştir. Her iki okul için de mutluluk, ancak bireyin mutluluğudur. Bir şeye bağlı olmayan, yalnızca kendine dayanan bir insan, gerçek mutluluğa ulaşır.

Her iki okula göre de üstad Sokrat bu ideali kendi kişiliğinde tam anlamıyla gerçekleştirmiştir. Öteki konularda bu iki okul biri ötekinden farklı düşünür. Söz gelişi Aristippos mutluluğun, hazzı elde etmek ve elemden kaçmakta bulunduğuna inanır. Ancak bu sorunun kritik bir yanı vardır: Haz ve elemin sınırları birbirine çok yakındır. Bir haz belli bir derecede hemen eleme dönüşebilir.

O halde sonuçta eleme dönüşmeyen, pişmanlık yaratmayan hazları elde etmeye çalışılmalıdır. Her tutkuyla yaşanmış haz, sonunda eleme dönüşür ve böyle bir haz insanı eninde sonunda tutkuya köle yapar. Bunun içindir ki erdemli bir insanın ulaşmak istediği a-maç, akıllıca yaşama becerisidir.

Sokrat'ın yaşamı, bu ustalıklı yaşam sanatının en canlı örneğidir. Böylece Kyrene okulu Sokrat'ın mutlulukçuluğundan (Eudaimonizm) bir hazcılık (Hedonizm) çıkarmıştır. Kyrene okulunun bu hazcılık anlayışı sonradan Epikür tarafından da benimsenmiştir. Dikkat çekici olan şey, Aristippos'un öğrencilerinin, sonuçta hocalarının ulaşmak istediği amaçtan kuşkuya düşmüş olmalarıdır.

Nitekim Aristippos'un öğrencileri arasında "Hegasias" adlı birisi vardır ki, ona ölümü bile inandırdığı için, "kandıran (kandırıcı)" ismi takılmıştır. Bu Hegasias'ın hareket noktası şudur: Sonunda eleme dönüşmeyecek hiçbir haz yoktur. Mutlu olmak için elemden kaçın, hazza ulaşmaya çalışın. Fakat bunu sağlamaya olanak yoktur. Çünkü yaşam böyle kurulmuştur. Bunun için yapılması gereken tek şey, gerek hazza ve gerekse eleme karşı, mutlak bir duyarsızlık durumuna geçmeye çalışılmaktır.



 


Sponsor bağlantılar, Ev Arkadaşı Ara, Şirket Ara

SOHBET EKART FIKRA OYUN GÜZEL SÖZLER

umutdolu.net © Copyright 2018 Web Design